Cum putem evita acvaplanarea

Fenomenul de acvaplanare (franceza=aquaplanage, engleza=aquaplaning) apare atunci cand anvelopa pierde contactul direct cu carosabilul, miscandu-se doar pe suprafata apei. De fapt este un derapaj al unui automobil ce se deplaseaza cu viteza, provocat de existenta unei pelicule de apa intre sosea si pneuri. Rotile aluneca, iar virarea, franarea sau accelerarea nu vor mai putea fi controlate. Vehiculul poate derapa si se poate rasuci.

Printre cauzele acvaplanarii amintim :

  • adancimea baltii de apa de pe drum;
  • profilul anvelopei care impiedica evacuarea apei din zona de contact cu drumul;
  • viteza prea mare a automobilului;
  • presiunea exercitata de vehicul asupra drumului, direct proportionala cu greutatea si aerodinamicitatea autoturismului;

Contrar asteptarilor anvelopele cu o presiune de aer mai scazuta sunt mai predispuse acvaplanarii.

Din fericire, fiecare producator de anvelope a dezvoltat un profil special de anvelopa, care permite o aderenta foarte buna in conditii de ploaie. Profilul „V” nu este neaparat cel mai performant.
De exemplu Michelin a dezvoltat tehnologia „Dynamic Response” si implementata pe anvelopa Michelin Pilot Sport 4. Datorita unui nou mix de compusi cu „elastomeri functionali” specifici si siliciu, asigura o excelenta aderenta la franarea pe carosabilul umed.

 

Cum putem preveni acvaplanarea:

  • verificati periodic ca presiunea in anvelope sa fie optima;
  • verificati adancimea profilului anvelopei, sa nu fie sub 1.6 mm pana martorii de uzura;
  • reduceti viteza in conditii de ploaie;

Daca vi se intampla sa derapati, ridicati usor piciorul de pe acceleratie si rotiti volanul in sensul in care derapeaza fata masinii. Aceasta manevra va permite sa recontrolati autovehiculul. Nu trebuie sa franati sau sa accelerati pentru ca puteti inrautati situatia. Nu trebuie sa va pierdeti, rotiti volanul usor si nu prin miscari bruste.

La achizitionarea unui set de anvelope noi trebuie sa acordam mare atentie la performantele in conditii de ploaie, ce se regasesc pe eticheta europeana.

Cei de la Lexus au realizat un test de acvaplanare cu aceeasi masina si acelasi tip de anvelopa. O masina a fost echipata cu un set de anvelope noi, iar cealalta cu anvelope cu un grad de uzura mai ridicat. Anvelopele noi ofera soferului un control bun al directiei permitandu-i sa vireze, pe cand cele uzate pierd aderenta si apare acvaplanarea.