Evolutia modelului Porsche 911 (I)

Porsche 911 – Introducere

Sunt nenumarate modele care au scris istorie de-a lungul timpului dar unul singur se detaseaza din multime prin încapatanarea de a nu-si trada originile. Este vorba despre Porsche 911. Desi modelul actual este mai mare si aliniat cu tehnologia momentului, acesta este cu siguranta continuatorul unei serii de legenda. Vom prezenta evoluția lui Porsche 911 incepand cu stramosul 901, prezentat în anul 1963 la Salonul Auto de la Frankfurt si incheind cu actualul 991.2, lansat în 2015. In total sunt 53 de ani de perseverenta ai unui model care s-a incapatanat sa nu altereze forma vechiului Volkswagen Beetle(din care a evoluat), sa pastreze motorul in partea din spate a masinii si sa mentina in mare parte experienta de condus originara.

Anii de început (1963-1973)

Asa cum va spuneam in introducere, Porsche 911 a debutat in anul 1963 sub numele 901. S-a dorit a fi o evolutie a modelului 356 (derivat din Volkswagen Beetle). In momentul in care producatorul german a dorit sa-si denumeasca modelul de serie dupa numele prototipului s-a lovit de rezistanta Peugeot care a pretins ca detine licenta pentru toate numerele din trei cifre care au „0” in mijloc si au legatura cu industria auto. Pentru ca nu a dorit sa izbucneaza un scandal, Porsche a cedat si a numit modelul 911, nume care a dainuit peste ani si ani, devenind emblema producatorului din ziua de azi. Motorul modelul initial avea aproximativ 2 litri si accelera 128 cp la 6800 rpm.

Ferdinand Alexander “Butzi” Porsche a conceput designul si a venit cu o forma unica pentru industria auto a vremii. Faptul ca spatele masinii era mult mai greu, ampatemantul redus a dat mult de furca constructorului in incercarile de a regla aerodinamica masinii.

In 1968 a fost marit ampatamentul pentru a imbunatati manevrabilitatea. De fapt au fost aduse mult mai multe schimbari pe partea tehnica: s-a marit motorul la 2.2 litri, a fost introdus injectorul de carburant Bosch, s-au schimbat suspensiile.

Pana la finalul decadei motorul a crescut la 3 litri, capabil sa dezvolte 300 cp la 8000 RPM. In toata aceasta perioada Porsche si-a concentrat resursele pe motorsport, modelele 911 participand in multe raliuri ale vremii. In felul acesta constructorul isi folosea experienta acumulta in curse pentru a imbunatati modelul de strada.

Seria G (1974 – 1988)

Fiecare iteratie a modelului a fost marcata intern printr-o litera a alfabetului (A-F). Abia la Seria G s-au produs schimbari vizibile atat pe partea de design cat si pe cea tehnica. Multe modificari au fost fortate si de impunerea unor noi masuri de siguranta. Barele de protectie cromate au fost inlocuite cu unele din plastic pentru a respecta legislatia vremii care spunea ca masina trebuia sa reziste nevatamata la un impact de 8 km/h.

In ciuda vanzarilor slabe din acea perioada, datorate in mare parte si crizei petrolului, a fost introdus turbo compresorul  pentru modelele de strada. Porsche a avut un succes enorm cu acet timp de motor in raliuri si a simtit ca este momentul sa il introduca si la modelele de serie.

Constructorul german a produs mai multe variatiuni ale modelulul de-a lungul acestor ani: 911S(1966), 911T,  Targa(1967), Carrera RS (1973), 930 Turbo(1975), 911SC(1978), dar abia in 1982 a fost lansata o adevarata decapotabila. Mutarea a fost una inspirata pentru ca vanzarile au urmat o curba ascendenta de aici incolo.

In 1984 a fost introdus un nou tip de injector, produs de Bosch, care a imbunatatit cu 10 procente eficienta carburantului. Desi Porsche 911 a primit mai multe imbunatatiri prin alinierea la tehnologia momentului: folosirea unor materiale mai usore precum kevlarul, introducerea sistemului AWD(all-whell-drive), implementarea unui sistem mai eficient de racire a motorului, putem spune ca abia in 1989 s-a produs adevarata revolutie.

In partea a doua vom vorbi despre ascensiunea modelului Porsche 911 in anii 90, iar in ultima partea a seriei vom continua cu istoria modelului dupa anii 2000 si va vom prezenta forma la care a ajuns in prezent.